خدمات انجمن های علمی

خدمات انجمن های علمی


انجمن های علمی دانشجویی

 

شرح خدمت
بطور کلی فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی این دانشگاه در چند بخش کلی ساماندهی شده است:
۱- کمک به دانشکده در برگزاری جلسات معارفه،پرسش و پاسخ ، فارغ التحصیلی و مراسم مرتبط با مناسبت ها
۲- برگزاری سمینار ها و کارگاه های علمی دانشگاهی ،منطقه ای،ملی و بین المللی
۳- برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاههای تخصصی
۴- برگزاری و همکاری در اجرای جشنواره ها،کنفرانس ها و مسابقات علمی(داخلی و خارجی)
۵- تولید وانتشار نشریه علمی ، کتاب و نشریات الکترونیکی ، نرم افزارهای رایانه ای و فیلم های علمی – آموزشی
۶- برنامه ریزی و اجرای بازدیدهای علمی از مراکز علمی ، صنعتی و فناوری
۷- حمایت و تشویق مادیی و معنوی از ابتکارات،خلاقیتهای علمی،فعالیتهای پژوهشی و اختراعات دانشجویان
۸- برگزاری نمایشگاه های ترویجی و علمی
ضوابط و شرایط
تاسیس انجمن علمی دانشجویی.

شیوه نامه اجرایی انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی.

روش دسترسی به خدمت
۱٫مراجعه حضوری به کارشناس انجمن های علمی در محل معاونت فرهنگی و اجتماعی

۲٫ مراجعه به دفاتر انجمن های علمی دانشجویی در دانشکده

سوالات متداول
معرفی جشنواره ملی حرکت ویژه انجمن های علمی دانشجویی.pdf

 

ارتباط با کارشناس انجمن های علمی دانشجویی

نام و نام خانوادگی سِمت تلفن ای میل
سمیه ملک شیخی کارشناس انجمن های علمی دانشجویی ۲۹۹۰۲۶۶۲ anjoman@mail.sbu.ac.ir

معرفی انجمن های علمی


کارشناس انجمن های علمی دانشجویی
خانم ملک شیخی
تلفن: ۲۹۹۰۲۶۶۲
anjoman@mail.sbu.ac.ir
عضویت در انجمن های علمی: با مراجعه به دفاتر انجمن های علمی در دانشکده ها و یا ارتباط با کارشناس انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه.انجمن های علمی دانشجویی :
انجمن های علمی از بدو تاسیس خود به مرکزی برای پرورش استعدادهای علمی،مدیریتی ،تقویت نشاط علمی و اجرای برنامه های تکمیلی همسو با آموزش های دانشگاهی تبدیل شده است.در حال حاضر ۳۸ انجمن علمی در این دانشگاه وجود دارد که زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مشغول فعالیت هستند و از حمایت های مادی و معنوی این معاونت برخوردار می باشند. نتیجه اعتماد به دانشجویان و زمینه سازی برای شکوفاشدن استعدادهای آن ها،برجای ماندن آثاری ارزشمند در زمینه های علمی،فرهنگی و اجتماعی بوده است .
از جمله مزایای فعالیت در انجمن های علمی ایجاد اعتماد به نفس،حمایت از حداقل توانمندی ها،زمینه سازی برای انجام کارهای علمی هر چند کوچک، فرهنگ سازی و بویژه ایجاد فرهنگ علمی ،کشف استعدادهای دانشجویی،ایجاد فضای نشاط،قراردادن دانشجو در سیر هدف اصلی آموزش عالی،ایجاد روحیه کار گروهی و جمعی می باشد.
بطور کلی فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی این دانشگاه در چند بخش کلی ساماندهی شده است:
۱- کمک به دانشکده در برگزاری جلسات معارفه،پرسش و پاسخ ، فارغ التحصیلی و مراسم مرتبط با مناسبت ها
۲- برگزاری سمینار ها و کارگاه های علمی دانشگاهی ،منطقه ای،ملی و بین المللی
۳- برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاههای تخصصی
۴- برگزاری و همکاری در اجرای جشنواره ها،کنفرانس ها و مسابقات علمی(داخلی و خارجی)
۵- تولید وانتشار نشریه علمی ، کتاب و نشریات الکترونیکی ، نرم افزارهای رایانه ای و فیلم های علمی – آموزشی
۶- برنامه ریزی و اجرای بازدیدهای علمی از مراکز علمی ، صنعتی و فناوری
۷- حمایت و تشویق مادیی و معنوی از ابتکارات،خلاقیتهای علمی،فعالیتهای پژوهشی و اختراعات دانشجویان
۸- برگزاری نمایشگاه های ترویجی و علمی
ارکان وتشکیلات
– انجمن های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان علاقه مند به مشارکت در فعالیتهای علمی در یک دانشکده یا گروه آموزشی است.
– در هر دانشگاه ،متناظر با هر رشته دانشگاهی یک انجمن علمی می تواند تشکیل شود.
– در صورتی که دانشجویان دو یا چند رشته علاقه مند به تشکیل انجمن علمی دانشجویی بین رشته ای باشند می توانند طبق ضوابط این آیین نامه اقدام نمایند
– دانشجویان کلیه گرایشها و مقاطع تحصیلی یک رشته دانشگاهی، اعضای انجمن علمی متناظر با همان رشته به شمار می روند.
– شورای مدیریت انجمن علمی متشکل از ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل است که با انجام انتخابات از میان اعضای انجمن ، با رای مستقیم آنان و کسب اکثریت نسبی آرا برای مدت یک سال انتخاب می شوند.
تبصره- اعضای اصلی و علی البدل در رشته هایی با فراگیری بیش از ۵۰۰ دانشجو متشکل از ۷ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل خواهد بود.
برای تاسیس یک انجمن علمی دانشجویی ، حداقل ۵ نفر از دانشجویان رشته ذیربط تقاضای خود را به کارشناس انجمن های علمی واقع در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارائه می دهند . این معاونت در صورت عدم تاسیس انجمن رشته مورد نظر ، پس از مشورت با گروه آموزشی مربوطه موافقت خود را برای تاسیس انجمن اعلام و نسبت به فراخوان ثبت نام داوطلبان شورای مدیریت و برگزاری انتخابات اقدام می نماید.
تبصره ۱- فقط دانشجویان شاغل به تحصیلی در رشته مورد نظر حق رای و حق داوطلب شدن را دارا می باشند.
تبصره ۲- نخستین شورای مدیریت منتخب حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از برگزاری انتخابات باید اساسنامه انجمن را تدوین و به معاونت فرهنگی دانشگاه ارسال نماید
– معاونت فرهنگی پس از تائید انتخابات و اساسنامه ، انجمن را در لیست انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه ثبت و به دانشکده اعلام خواهد کرد.
شرایط داوطلبان عضویت در شورای مدیریت انجمن علمی دانشجویی به شرح ذیل می باشد:
۱- اشتغال به تحصیل در رشته مربوط
۲- عدم عضویت در شورای مرکزی دیگر تشکل های دانشجویی اعم از صنفی ، سیاسی ، ورزشی و فرهنگی
تبصره – اعضای شورای مرکزی دیگر تشکلها در صورت استعفا یک ماه قبل از برگزاری انتخابات انجمن های علمی و پذیرش آن می توانند داوطلب عضویت در شورای مدیریت انجمن علمی شوند.
۳- عدم محکومیت منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده یا بالاتر
۴- گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی
۵-معدل نیمسال گذشته داوطلب کمتراز میانگین معدل گروه در همان نیمسال نباشد.
معرفی جشنواره ملی حرکت ویژه انجمن های علمی دانشجویی
دفتر امور فرهنگی وزارت علوم به عنوان سیاستگذار و پشتیبان انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی دانشگاه های کشور،با عنایت به تحولات مثبت و چشمگیر در این حوزه طی ۶ سال اخیر ،اقدام به طراحی و پیاده سازی جشنواره ملی حرکت ویژه انجمن های علمی دانشجویی نموده است.این جشنواره به صورت سالیانه برگزار می گردد.این جشنواره در جهت ارتقای انگیزه و فعالیت انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور بوده و به برگزیدگان انجمن های علمی دانشجویی جوایز ارزنده ای ارائه می کند.ضمناٌ این جشنواره به دنبال ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه و معرفی پتانسیل گسترده دانشجویی به جامعه عمومی و حرفه ای کشور است.
این معاونت امیدوار است که در سایه الطاف الهی و همراهی دانشجویان،اساتید و مسئولان بتواند گامی مؤثرتر از پیش در راستای دستیابی به اهداف پیش بینی شده برای این تشکل بزرگ دانشجویی بردارد.